sobota, grudnia 19

Wszystko o prawo jazdy - Chce zrobić prawo jazdy ale się boję

prawo jazdy

Też kiedyś się bałam. Czułam, że nie jest to jeszcze odpowiedni czas dla mnie, aby kierować autem. Było to zbyt odpowiedzialne. Jedyne co mogłam wtedy prowadzić to rower, choć to też niepewne, bo karty rowerowej nie udało mi się zdobyć. A znaki, które wtedy kojarzyłam to były wyłącznie znaki zodiaku. Dziś na blogu znajdziecie wszystko o prawo jazdy. 


Gdy wszyscy moi rówieśnicy, osiemnastolatkowie robili prawko, ja w ogóle sobie tego nie wyobrażałam, nie wyobrażałam sobie siebie za kółkiem podejmującej na drodze odpowiedzialne decyzje. 



Chcę zrobić prawo jazdy ale się boję


   Nie ma sensu zmuszać się jeśli nie czujemy się jeszcze na siłach i nie wyobrażamy sobie siebie za kółkiem. Ja tak miałam i odpuściłam sobie prawko na kilka dobrych lat. Mało mi było potrzebne w tamtym czasie, zresztą jak większości osób, które robiły wtedy prawko. Ani nie potrzebowali nigdzie dojeżdżać samochodem, ani nie mieli nawet swojego samochodu, choćby malucha. Więc po co się wszyscy tak spieszyli? Prawo jazdy nie zająć, nie ucieknie.

Dojrzałam, przede wszystkim psychicznie. Dojrzałam do tego, aby podejmować odpowiedzialne decyzje na drodze. Strach mnie nie paraliżował bo się już nie bałam, byłam raczej ciekawa jak to wszystko będzie wyglądało i nastawiona  bardzo pozytywnie. 

W pewnym momencie sami poczujemy, że to TEN CZAS. Że już prawo jazdy by się nam przydało i jesteśmy na tyle dojrzali, że wiemy, że sobie poradzimy z tym nowych wyzwaniem. Nie warto się spieszyć, bo inni znajomi już próbują. Trzeba sobie zadać pytanie: Czy mamy na tyle poukładane w głowie, aby prowadzić już auto? Czasem lepiej zostać przy rowerze, mając te osiemnaście lat.




_____________________________

WSZYSTKO O PRAWO JAZDY

_____________________________



Praktyka


 Jak wygląda pierwsza jazda?


Wsiadamy do samochodu. Instruktor zawozi nas na plac, gdzie tłumaczy nam wszystkie podstawowe rzeczy czyli jak włączyć auto, gdzie jest hamulec, sprzęgło, gaz, jak włączyć światła i przygotować się do jazdy.

Następnie to już my prowadzimy. Najpierw nauka ruszania. Przytrzymujemy sprzęgło, powoli odpuszczając i naciskamy lekko gaz. Sprzęgło z nogi, trzymamy gaz. Ruszamy! Jazda do przody i do tyłu. Następnie skręcamy. Gdy to już nam na placu wychodzi sprawnie, dochodzą kierunkowskazy. Jedziemy na drogę mało uczęszczaną. Pojawia się pierwszy strach, ale jeździmy po drogach łatwych, prostych, nie wymagających od nas zbyt wiele. 

Jeśli opanowanie skrzyni biegów dziś wydaje Ci się tak trudne jak opanowanie wszystkich zaklęć z Harrego Pottera znanych przez Hermione to witaj w klubie. Też mnie to przerażało.  O co chodzi z tą całą skrzynią biegów i jak zmieniać biegi? Zaczynamy jazdę na jedynce, po krótkiej jeździe zmieniamy na dwójkę. Gdy słyszymy głośniej silnik i jedziemy szybciej przerzucamy na wyższy bieg. Zawsze przytrzymujemy sprzęgło gdy zmieniamy bieg. Uwierz to łatwizna. I tak wiem, że nie uwierzysz bo ja też nie wierzyłam innym! 

 2 godziny jazdy mijają tak szybko jak wtedy gdy przeglądasz kwejka. Czujesz, że zaczyna Ci się to podobać, choć auto kilka razy nie był Ci posłuszne i gasło. W myślach zastanawiasz się czy wszyscy są tacy słabi na początku, czy tylko Ty zapiszesz się w głowie instruktora jako ten beznadziejny przypadek. Pytasz się. Okazuje się, że wcale tak źle Ci nie idzie, w porównaniu do innych. A co jeśli mówi tak wszystkim?


Teoria

Jak wygląda teoria?


Siedzicie w ławkach. Średnia wieku to chyba gimnazjum. Po chwili próbujesz sobie przypomnieć czy Ty naprawdę tak wyglądałeś w liceum? Nie dowierzasz. Rozglądasz się i czujesz się jakoś staro. W duchu się cieszysz, że przynajmniej na Twojej twarzy nie masz już trądzika.

Oglądacie slajdy. Dużo slajdów. Czasem instruktor dopowie coś co jest  ważne i masz to zapamiętać. Siedzicie tak czasem kilka godzin.Oczywiście zapominasz co było ważne i mogło Ci się przydać. 
Na ostatnich godzinach teorii, pytano nas po kolei, podając skrzyżowanie musieliśmy powiedzieć kolejność jazdy samochodów. Ale nie bój się teorii!

prawo jazdy strach



Ile kosztuje prawo jazdy?


Kategoria B:  1200 -1600 zł. Warto sprawdzić czy w tej cenie są już badania lekarskie, bo dodatkowy koszt to 150-200 zł.


Co jest potrzebne, aby zrobić prawo jazdy?


-badania lekarskie,
-zdjęcia do prawo jazdy, 
-wyrobienie profilu kandydata na kierowce w powiatowym wydziale komunikacji.


Jak wybrać szkołę nauki jazdy?


Szukałam dla siebie idealnej szkoły nauki jazdy. Najwięcej opinii, wydaję mi się prawdomównych, a nie jakiś kryptoreklam znalazłam na facebooku, na różnych grupach mojego miasta. Wybrałam taką, która miała najwięcej poleceń przez inne osoby. Dodatkowo sprawdziłam zdawalność w danej szkole. Warto to sprawdzić, znajdziemy wykaz zdawalności szkół w internecie [klik]. Duża zdawalność + dużo dobrych opinii = dobra szkoła jazdy.



Na szczęście nowe przepisy mają wejść dopiero w 2017 roku. Do tego czasu chyba zdążę zrobić prawo jazdy? :) 



Czy Ty też bałeś/aś się iść na prawo jazdy? Jak wspominasz swoje pierwsze jazdy?




3 komentarze:

  1. Nie bój się! Najważniejsze to pozbyć się strachu i wszystko jest proste. Mój synek też się bał na początku wsiąść do kajaka, a teraz mnie cały czas przekonuje, żebyśmy spłynęli.

    OdpowiedzUsuń
  2. Od początku szłam z nastawieniem, że prawo jazdy niesamowicie ułatwi mi życie! Tak też się stało. Zdałam co prawda za trzecim razem, ale było warto! :D
    To jak nauka chodzenia, jeżdżenia na rowerze albo robienia sernika (a nie umiemy piec)- trzeba się przełamać!
    Powodzenia wszystkim zdającym egzamin!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak trzeba się przełamać! Choć ja dalej nie potrafię zmusić się, żeby je skończyć :)

      Usuń

Popularne

Członkowie